RSS Sitemap Afdrukken

Nieuwsbericht

03-07-2012

CD&V positief over wijzigingen Lijn 69

NMBS-topman Marc Descheemaecker kwam de op vraag van Yves Leterme, Jan Durnez en Bercy Slegers de plannen met aansluitingen vanuit Station Ieper toelichten. De CD&V-ers vinden de geplande wijzigingen aan dienstregeling positief voor de Lijn 69 Poperinge – Ieper – Kortrijk omdat deze de reistijden tussen de belangrijkste centrumsteden verkort.

Jaarlijks wordt over gans Europa de dienstregeling gewijzigd op de 2e zondag van december. In 2013 komt er een fundamentele wijziging van de dienstregeling die waarschijnlijk het spoorwegaanbod voor de komende jaren zal bepalen. Het plan, dat nog door de Raad Van Bestuur moet worden goedgekeurd,  is om de IC-trein Poperinge – Brussel –Dendermonde te vervangen door de IC-trein Poperinge – Kortrijk – Antwerpen. Er komt dus een rechtstreekse verbinding met Gent.
Deze wijziging is positief voor de vele pendelaars die richting Gent gaan, voor hen komt er een rechtstreekse verbinding, maar ook voor de reizigers richting de andere West-Vlaamse centrumsteden (Brugge en Roeselare) die hun reistijd aanzienlijk verkort zien.

Reizigers richting Brussel hebben het voordeel dat zij ofwel in Kortrijk of Gent kunnen overstappen wat hen meer opties biedt. Voor de pendelaars worden er tijdens de ochtend- en avondspits telkens twee rechtstreekse Piekuurtreinen ingelegd, die er één minuut minder over doen om op hun bestemming te geraken.

Marc Descheemaecker, gedelegeerd bestuurder van de NMBS, benadrukte dat door tijdig de negatieve gevolgen van infrastructuurwerken op te vangen en creatief de verbindingen te bekijken alle tijdelijke negatieve gevolgen zijn opgevangen. “Uit de reizigerstelling blijkt dat voor de pendelaars uit Ieper Gent veruit de belangrijkste bestemming  is. Naast het betere comfort zijn we er in geslaagd om, ondanks de werken tussen Poperinge en Gent (+6 min), een tijdswinst te boeken van 7 min richting Gent.”

Yves Leterme benadrukte dat door tijdig samen te zitten met NMBS-top tegemoet gekomen wordt aan de wensen van de vele pendelaars en de dienstregeling voor lijn69 verbeterd wordt. 

Er zal vanuit CD&V verder gepleit worden voor het behoud van de wachtzalen en het blijvend investeren in de enkelvoudige lijn 69. Doordat lijn 69 een enkelvoudig spoor blijft kan de frequentie niet verhoogd worden, investeringen blijven dus noodzakelijk. Door niet meer afhankelijk te zijn van de rechtstreekse verbinding met Brussel is de kans op vertragingen tussen Kortrijk en Poperinge wel kleiner. Toch zorgt een enkelvoudig spoor regelmatig voor vertragingen en beperkt dit de groeimogelijkheden op deze lijn. Ofwel moet er een dubbel spoor komen ofwel moet de piste met lighttrains onderzocht worden.

Meer info:
CD&V Secretariaat Ieper
Diksmuidestraat 58
8900 Ieper
057 21 23 05

Jan Durnez